Uni-Auto A/S

Vi rykker kun kunden selv én gang

Uni-Auto A/S i Silkeborg er på otte år vokset fra en tomands forretning med ”mester på gulvet” til ni mekanikere og to ansatte i administrationen. Autovirksomheden har været kunde hos Kredinor, i ca. fem år, og har derudover deltaget på inkassofirmaets kursus ”God kredit – før, under og efter” i efteråret 2016.

Jeanette Pedersen i bogholderiet, der har ansvar for betaling af fakturaer, har gode erfaringer med at bruge Kredinor. Hun fortæller, at Uni-Auto A/S har lært om dårlige betalere på den hårde måde, men også fået styr på kreditpolitikken i samarbejde med Kredinor.

”Nye kunder får slet ikke kredit, før de har vist betalingsvilje mindst fem gange. Fakturaen ligger klar til kunden, inden bilen afhentes mod kontant afregning via dankort-terminal eller MobilePay. Hvis vi skal give kredit, tjekker jeg kunden i Skyldnerlisten, inden vi opretter en konto”, siger Jeanette Pedersen.

Når det en sjælden gang går galt, og betalingen ikke kommer, sender hun først en ”sød påmindelse” – og 80 procent af kunderne betaler straks som en forglemmelse. Virker den ”søde påmindelse” ikke, ringer Jeanette Pedersen for at høre om grunden til den manglende betaling. Hvis der er tvivl om kundens evne eller lyst til at betale, sendes en rykker, og derefter bliver Kredinor sat på sagen.

”Nogle kunder tager det desværre først seriøst, når et inkassofirma bliver sat på sagen, da det hurtigt kan sprede sig som ringe i vandet, hvis kunderne mærker, de kan undlade at betale.

Heldigvis får vi vores penge i de fleste tilfælde, men det er da irriterende, at det er nødvendigt at sætte Kredinor på sagen, for jeg synes, vi behandler kunderne ordentligt og fair.”

Jeanette Pedersen har tilbageholdt to biler inden for det sidste halve år, og også oplevet et problem med en leasingbil, der kom ind. Værkstedet, der er medlem af Dansk Bilbrancheråd, bruger ikke brancheforeningens juridiske assistance til dårlige betalere, med mindre sagerne skulle risikere at ryge i Ankenævn for Biler.

”Nogle værksteder bruger ”kassen” på advokatbistand. Det er både billigt og let at bruge Kredinor, der agerer anderledes godt end andre inkassofirmaer”, siger Jeanette Pedersen, der har sat 1500 kroner som nedre grænse for at sende ubetalte regninger til inkasso.

Vil du vide mere? Kontakt os nemt her.