Karlsvognen

Gult kort til skyldnerne

Karlsvognen bruger inkasso til at advare de kunder, der glemmer deres regning. Dårlige betalere har lært, at det har konsekvenser, når Kredinor overtager gælden.
Der skulle en del overvejelser til, inden Karlsvognen turde samarbejde med et inkassofi rma. Virksomheden ville undgå, at kunderne flygtede, hvis de beskylde dem for at være dårlige betalere, der ikke var til at stole på. ”Vi passer meget på ikke at fornærme vores kunder. Jeg frygtede, at en anmeldelse til inkasso var det samme som at smide kunden væk, Men de har taget det pænt og har både betalt deres regning og gebyrer,” siger Tom Larsen, der er bogholder i Karlsvognen.

Karlsvognen ligger i Karlslunde syd for København og udlejer skurvogne til byggefirmaer. Tom Larsen er meget forsigtig med at sælge på kredit, og alle kunder skal som minimum betale en måneds leje forud. Hvis kunden ikke betaler for de følgende måneder, sender Karlsvognen en rykker for leje af skurvognen. Det får tre ud af fire skyldnere til at betale, men der er stadig
en lille gruppe af kunder, der ikke bringer deres gæld ud af verden. De får en ekstra påmindelse fra Karlsvognen samtidig med, at regningen bliver sendt til Kredinor. Bare det at kunden får et brev fra en anden virksomhed om gælden har en anden og bedre virkning, fordi kunden nu kan se, at det er alvor, at han skal betale sin regning. Han har oplevet, at drevne skyldnere bevidst ignorerer både rykkere og inkassobreve og nægter at betale gammel gæld, fordi det ikke har nogen konsekvens at være dårlig betaler.

”Vi har en meget stram kreditstyring, for vi har en del kunder, der har været i inkassosager med deres andre leverandører og som er blevet dygtige til at undgå at betale. Men hos Kredinor bliver der fulgt op på kravene, og så bliver ens regning betalt hurtigere,” siger Tom Larsen. Karlsvognen har fået mange nye kunder de seneste par år, og det betyder, at der er en vis sandsynlighed for, at nogle af dem er dårlige betalere, der ved hvordan man snyder et inkassofirma. Hos Kredinor slipper skyldnerne dog ikke udenom, så det er dumt at overse et inkassobrev fra Kredinor.

”Hos Kredinor sker der noget lynhurtigt. Har kunderne en gang prøvet at få et Kredinorbrev , ved de, at Kredinor er lidt mere grundige end andre inkassofi rmaer og er hurtige til at reagere, hvis kunden stadig ikke betaler. Skyldnerne har lært, at man ikke kan ignorere et krav fra Kredinor, for så ender man i RKI. Det gør de kun en gang,” siger han. For Karlsvognen gælder det om at sende et signal til den dårlige betaler om, at de skal betale deres regning til tiden, inden man fortsætter samarbejdet. Ligesom som et gult kort i en fodboldkamp er et inkassobrev en advarsel om, at man ikke vil acceptere en dårlig tackling, men at man gerne vil spille videre, når reglerne igen bliver overholdt. ”Kredinor er nogle af de mest ihærdige og ”irriterende” at have med at gøre, fordi de ringer og følger op på sagen, hvis en gæld ikke er betalt,” siger Tom Larsen.

Vil du vide mere? Kontakt os nemt her.